Jag ♥ ditt varumärke

Design handlar om så mycket mer än bara yta. Att något ser fint, proffsigt och snyggt ut och attraherar ögat är nog så viktigt (och jag är den förste att spara ner coola inspirationsbilder från Pinterest på nytänkande loggor och snygga webbsidor), men för mig går det mycket djupare än så. Den snygga och polerade ytan måste bottna i en solid strategi, ett varumärkestänk där man mejslat fram varumärkets innersta essens, dess kärna, dess själ.

Om det är något jag lärt mig efter att ha designat visuella identiteter i över tio års tid är det detta. Det är först när man gjort ett solitt grundarbete, när man bottnar i sin strategi och sitt varumärkestänk, när man närmar sig design underifrån genom alla lager av förarbete och research som man når ett på ytan sett enkelt och självklart resultat. En lösning på ett “problem”. Som också på ytan är attraktivt, spännande, härligt och underbart att se på, ta på och uppleva med alla sinnen. Men som har ett djup att stå stadigt och bottna i. Och som utgörs av så mycket mer än en “snygg logotyp” eller några härliga färger och ett snajdigt typsnitt. En identitet är summan av alla dessa, och många fler, små delar i samspel med varandra. På olika sätt och över olika medier och plattformar, över tid. Genom att hela tiden genomsyras av varumärkets själ. 

Utöver att fundera på varumärkens själ och essens och arbeta fram nya eller reviderade visuella identiteter tar jag också vanliga hederliga designuppdrag (förpackningsdesign, årsredovisningar, affischer, annonser, the usual). Ibland kastar jag mig också ut i illustration/mönsterdesign p.g.a. älsk. Jag är också bra att bolla idéer med, så släng iväg ett mejl även om du inte har en klar idé så tar vi det därifrån!

Varmt välkommen med din förfrågan om design- eller AD-hjälp för ditt projekt till hej@emmaandersen.se