Redesigning breakfast, del 5 – Nyttigt bananbröd

*Gissa vad jag adderat till bilden med generativ AI (se rätt svar i slutet av inlägget)

Jag har alltid tyckt att äggkartonger skulle kunna vara så mycket roligare att titta på, så jag var bara tvungen att designa en lekfull, japanskinspirerad förpackning med små gölliga äggansikten!

Bananbröd har jag ett så himla bra recept på från när vi bodde i Australien, men det känns mer som fika med en del smör och socker i, så jag ville testa och se om jag kunde experimentera fram en lite nyttigare version som skulle kännas ok att äta till frukost en vanlig vardag. Här är det!

Honungen kan exkluderas om bananerna är väldigt mogna och bruna och kokosoljan kan förmodligen bytas ut mot olivolja, om man inte är så förtjust i den subtila kokossmaken. Jag hade ingen choklad hemma, men addera gärna chocolate chips eller hackad mörk choklad för lite extra lyx!

Nyttigt bananbröd

Ingredienser:

  • 4 medelstora bananer

  • 2 ägg

  • 0,5 dl smält kokosolja

  • 1,5 dl vetemjöl

  • 2 dl havremjöl

  • 2 tsk bakpulver

  • 0,75 msk ceylonkanel

  • 1–2 msk honung (beroende på hur sött du vill ha det)

  • En nypa vaniljpulver

  • En nypa salt

  • En näve hackade nötter (jag använde valnötter, men macadamianötter är ännu godare!)

  • Valfritt: mörka chokladknappar eller hackad choklad

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 175°C (350°F).

  2. Blanda alla ingredienser i en bunke och häll smeten i en bakplåtspappersklädd brödform.

  3. Grädda i cirka 50 minuter.

  4. Låt svalna något och servera gärna med mandelsmör.

Omdesignad äggkartong

Den ursprungliga förpackningen var fullmatad med information – tydlig och informativ, men också tung och funktionell i sitt uttryck. Det fanns inte mycket visuellt lugn, och inte heller något som direkt lockade eller skapade känslomässig koppling.

Jag ville skapa något helt annat: en förpackning som väcker ett leende redan i hyllan. Jag inspirerades av japansk minimalism och kawaii-estetik och tog fram tre enkla, illustrerade ägg med olika lekfulla ansiktsuttryck. Den mjuka gröna tonen ger en naturlig, ekologisk känsla, samtidigt som den lyser upp butiken med färg.

Lyxen med sådana här egna sidoprojekt är ju att det inte finns några regler för vad som absolut måste finnas med på toppen av förpackningen, och i det här fallet tänker jag mig att kunden packar in all trist info på sidan, hehe.

*Adderat till bilden med generativ AI: den lilla grenen och det gröna nagellacket

Previous
Previous

Redesigning breakfast, del 6 – Whipped ricotta blueberry toast

Next
Next

Redesigning breakfast, del 4 – Hallonpaj till frukost